Особливості психічного розвитку дитини з когнітивною недостатністю
Інтелектуальні порушення — досить складна особливість перебігу розвитку дитини . Відомо, що інтелектуальні порушення — це системне порушення пізнавальної діяльності, що має зворотний — затримка психічного розвитку (ЗПР) — та незворотний характер.Одна з першопричин виникнення таких інтелектуальних порушень — органічне ураження кори головного мозку, що має непрогресуючий характер, тому такі діти здатні до поступового пізнавального розвитку, хоча зі значними труднощами Така особливість дитини не обмежує її можливості розвиватися та жити в суспільстві, маючи власні перспективи Інтелектуальні порушення — лише особливий розвиток дитини, котрий не вичерпує всіх її потенційних можливостей Вона навчатиметься, проте дуже повільно, а певні знання та навички може не опанувати.
Ступінь прояву інтелектуальних порушень відображається на особливостях фізичного та психічного розвитку дитини. Характерною рисою дітей з інтелектуальними порушеннями помірного ступеня є здатність до опанування понять, що мають конкретний побутовий зміст, і водночас нездатність до самостійного понятійного мислення. Мовлення таких дітей формується уповільнено: окремі слова, іноді фрази. Розуміння зверненого до них мовлення на побутовому рівні збережено Порушена загальна моторика, що ускладнює формування навичок самообслуговування, але поступово такі навички формуються Діти з інтелектуальними порушеннями помірного ступеня можуть оволодіти навичками спілкування, соціально-побутовими навичками, грамотою, рахунком, деякими уявленнями про навколишній світ, навчитися якомусь ремеслу . Але в той самий час вони потребують постійної допомоги і не здатні жити самостійно (так само, як і діти з інтелектуальними порушеннями тяжкого та глибокого ступенів) .
Діти з інтелектуальними порушеннями легкого ступеня мають незначні порушення пізнавальної та емоційно-вольової сфер діяльності Кількість таких дітей становить більшість серед тих, хто має інтелектуальні порушення.
Психічний розвиток дитини визначається розвитком її відчуттів, сприйняття, уваги, пам'яті, мислення, мовлення, емоцій та вольових якостей Саме від розвитку цих психічних процесів залежить у подальшому формування особистості дитини й ефективність її адаптації та соціалізації
Основними показниками психічного розвитку дитини є:
• розвиток пізнавальної сфери (сприйняття, уваги, пам'яті, уяви, мислення) та мовлення;
• формування системи особистісних відносин (емоцій, потреб, мотивів тощо);
• оволодіння діяльністю (предметно-практичною, ігровою, навчальною, трудовою тощо)
Діти з інтелектуальними порушеннями характеризуються особливим розвитком пізнавальної діяльності, якому притаманний недостатньо високий рівень довільної уваги (здатності зосередитися на тому чи іншому завданні), стійкості у сприйманні та аналізі явищ навколишньої дійсності; обмеження уяви.
Як позитивні, так і негативні емоції такої дитини характеризуються безпосереднім активним проявом у поведінці (бурхливий прояв радості і невдоволення, незалежно від обставин) . Можна спостерігати певну обмеженість потреб дитини, особливо пізнавальних, а також тих, що викликають її інтерес до діяльності
Діти з інтелектуальними порушеннями успішно оволодівають практичними діями (особливо трудовими) внаслідок цілеспрямованого навчання та виховання . Формування розумових та практичних дій здійснюється лише завдяки спеціально організованій корекційній роботі, спрямованій на навчання та виховання
Слід знати! Що раніше до роботи будуть залучені фахівці, то інтенсивнішим та результативнішим буде розвиток дитини.
Для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку є характерним порушення пізнавальної діяльності, що виявляється в обмеженості сприйняття, уваги, пам'яті, мислення, відтворенні сприйнятого і вивченого. Такі діти можуть мати певні обмеження у набутті комунікативних та соціальних навичок. Ці обмеження зумовлюють уповільнений темп розвитку та навчання дитини, проте вона здатна до навчання, але у власному уповільненому темпі і в обмеженій кількості.
На особливості розвитку дитини значною мірою впливає характер її стосунків з оточенням, що складається впродовж усього життя Дорослий є тим необхідним рушієм, який власним ставленням до дитини формує її світогляд та сприйняття нею оточуючих і самої себе Особливого значення стосунки з дорослим набувають у період дошкільного та молодшого шкільного віку
Дитина з інтелектуальними порушеннями специфічно сприймає соціум та виражає емоційне ставлення до нього Постійне активне залучення дорослого до розвитку дитини сприятиме її входженню в соціум, розвитку у неї необхідних соціально значущих якостей та вольових характеристик, що забезпечать їй активну усвідомлену позицію
Спеціальні прийоми та методи роботи
Для того щоб навчання дітей з інтелектуальними порушеннями відбувалося успішно, потрібно застосовувати спеціальні методи та прийоми навчання, що мають наочно-дійовий характер При цьому дорослий виявляє активну позицію, демонструє дитині іграшки, посібники і, головне, способи дії з ними, супроводжуючи свої дії емоційними поясненнями У роботі з дошкільниками застосовуються дії за наслідуванням, дії за зразком і вибір за зразком, «жестова інструкція», спільні дії дорослого і дитини . Розглянемо кожен із цих методів Дошкільникам складно наслідувати дії дорослого Для цього на занятті використовуються спільні дії педагога та дитини (тобто дорослий руками дитини виконує завдання), і разом з поясненнями демонструються дії дорослого Для того щоб дитина могла опанувати способи дій з предметами за наслідуванням, дії дорослого мають бути повільними, демонстративними
Поступово дії за наслідуванням стають основним засобом надання дитині сенсорного досвіду, сумісні дії використовуються лише у випадках, коли дитина ще не готова до наслідування Але є діти, яким складно діяти навіть за наслідуванням У цих випадках дорослі повинні діяти повільно, поетапно, щоб дитина встигла побачити та визначити всі етапи дії За утруднень можна користуватися вказівним жестом, щоб виділити потрібний предмет, показати, куди його потрібно пересунути Наприклад, будуючи будиночок, дитина не діє за наслідуванням Педагог указує пальцем на «дах» і каже: «Візьми», потім показує на куб, що стоїть перед дитиною, і каже: «Постав сюди» Цей прийом умовно називається жестовою інструкцією Якщо дитина не діє і за допомогою жестової інструкції, слід скористатися методом спільних дій: взяти руки дитини у свої і разом з нею виконати потрібні дії
Протягом опанування дитиною спільних дій, дій за наслідуванням та за зразком дорослий використовує вербальні методи навчання: для організації діяльності дітей, з метою звернення уваги дитини на певну властивість, для визначення завдання, що постає перед дитиною, для узагальнення та фіксації результату дій дитини
Набуття дитиною навичок дій за наслідуванням дорослого є підґрунтям до опанування дій за зразком За дії за зразком сам процес дії дорослого не зрозумілий дитині Для того щоб зрозуміти, які саме дії та в якій послідовності необхідно виконати, дитині необхідно проаналізувати зразок, а в діях за наслідуванням дитина безпосередньо за дорослим виконує необхідні етапи на шляху досягнення результату Самостійний аналіз зразка вимагає від дитини актуалізації набутих уявлень про властивості, робить ці властивості більш диференційованими, чіткими, стійкими Наприклад, перед дитиною лежать дві кольорові картки: червона і жовта Дорослий, піднімаючи одну червону картку, просить дитину: «Дай таку саму» Якщо дитина будує будинок за зразком, перед нею постає готовий будинок Щоб побудувати такий самий, дитині потрібно проаналізувати зразок, побачити, що будівля складається з двох частин, одна з яких — куб, інша — трикутна призма Дитина повинна також визначити просторові відносини елементів (куб унизу, призма вгорі) і намагатися їх відтворитиА слабкість мисленнєвих операцій, аналізу зокрема, — характерна риса дошкільнят з інтелектуальними порушеннями Тому необхідно допомогти дитині виконати аналіз зразка: визначити складові будівлі, знайти серед іграшок необхідну деталь (за зразком), допомогти визначити розташування частин, порівняти з початковим зразком будинку «такий — не такий».
Нагадаємо, що наочні і практичні методи обов'язково мають поєднуватися зі словесною інструкцією, усним поясненням завдання Але мова має включатися поступово.
Що потрібно знати про розвиток емоцій дошкільників
Емоції — це ставлення дитини до навколишнього середовища, до того, що вона відчуває та робить у формі безпосереднього переживання.
Особливість розвитку емоцій у дошкільника з інтелектуальними порушеннями — безпосередній вплив їх на поведінку . Емоції, що виникають, дитина практично не контролює; її поведінка виражає безпосередні або мимовільні почуття та бажання Почуття і бажання дитини, попри їх нестійкість, доволі сильні, саме тому вони безпосередні та яскраво виражені: плач, крик, плескання в долоні, агресивні жести, вищання, стрибки — так дитина виражає свій настрій (радість, стурбованість та ін.) та психічний стан (агресію, тривогу, незадоволення тощо) . У дитини спостерігається домінування емоційного сприйняття, оскільки її пізнавальний розвиток недостатньо інтенсивний Саме тому батьки повинні привчати дитину до словесного (за можливостями дитини) повідомлення про власні емоції, тобто ставити їй прямі запитання («Ти сердишся?», «Тобі страшно?», «Щось болить?», «Скажи або покажи, що ти хочеш?» та ін ), на які дитині буде легко відповісти Визначення дитиною власних емоцій за допомогою слів або жестів запобігатиме розвитку афективності
Афективність — бурхливе реагування дитини на ситуацію, швидка зміна одного емоційного стану на інший, емоційна імпульсивність.
Емоції, характерні для дитини з інтелектуальними порушеннями в дошкільному віці
Дитина з особливостями розвитку мислення схильна до більшої афективності, тобто домінує її емоційне ставлення до навколишнього світу Емоції виражають її потреби Дитині з інтелектуальними порушеннями може бути притаманним вираження таких емоцій, як агресивність, тривожність, стурбованість, схвильованість, радість, у прямій формі, безпосередньо в поведінці Поведінкові дії можуть мати характер капризів, недотримання вимог дорослого, агресивних, іноді шкідливих дій . Варто пам'ятати: такі прояви в поведінці не є усвідомленими й осмисленими дитиною, через те вони й виражають безпосередні її почуття Дорослий має знати, що ставитися до таких проявів поведінки треба з розумінням та поступливістю Так, дитину можна пригорнути, обійняти, заспокоїти Голос у вираженні вимог до дитини має бути спокійним, лагідним, урівноваженим Слід ставити такі запитання дитині, щоб вона намагалася проговорювати кожну свою дію або емоцію.
Коментарi